Persberichten

Persbericht: DWARS Groningen roept de provincie op om vast te houden aan de stikstofnormen naar aanleiding van boerenprotest

14 oktober 2019
Afgelopen week werd bekend dat de Provinciale Staten in Friesland de bestaande stikstofmaatregelen hebben ingetrokken naar aanleiding van een boerenprotest. Wij roepen de Groningse en Drentse Provinciale Staten op om vast te houden aan de uitspraak van de Raad van State en zich in te zetten voor het aanpakken van de stikstofuitstoot in beide provincies. Elte Hillekens, voorzitter van DWARS Groningen, vertelt hoe belangrijk dat is: “Er is gewoonweg te veel uitstoot van stikstof, wat enorme gevolgen heeft voor zowel de natuur als onze gezondheid. Er moet nu echt iets gebeuren.”
Een van de manieren om de uitstoot te verlagen is het verkleinen van de veestapel. Dit levert veel weerstand op vanuit de agrarische sector, door het hele land zijn er boerenprotesten. Ook bij het provinciehuis in Groningen en Assen wordt maandag geprotesteerd. Hillekens: “Wij zien ook dat deze boeren slachtoffer zijn geworden van het landbouwbeleid. Het is niet te vermijden dat de veestapel verkleind moet worden. Wij vinden het ontzettend belangrijk dat dit op een eerlijke manier gaat. Kom de boeren tegemoet, zonder de beleidsmaatregelen over stikstof in te trekken.”
Om de natuur te beschermen en de gezondheid van alle mensen hier te beschermen moet er nu dus gehandeld worden door onze bestuurders. Wij zijn ervan overtuigd dat de Statenleden en de colleges een rechte rug houden en zich niet laten intimideren door boerenprotest, maar toe te werken naar een oplossing waar we allemaal beter van worden.

Gerelateerd Nieuws

Actie tegen Groningen Airport Eelde

Op 5 maart heeft DWARS een actie gevoerd voor de sluiting van Airport Eelde. Lees er hier meer ove…

05 maart 2023